Zájem žáků o učební obory se zvyšuje. Šikovní absolventi naleznou práci už při studiu
Zájem o učební obory v Jihočeském kraji roste a šikovní absolventi si dle slov předsedy Jihočeské hospodářské komory Miroslava Dvořáka najdou práci už na škole. I přesto jsou však mladí absolventi škol jedni z nejohroženějších na trhu práce. Statistiky však potvrzují, že Česká republika aktuálně patří do této oblasti k těm státům Evropské unie, kde uplatnitelnost čerstvých absolventů je jedna z nejvyšších. Je to mimo jiné důsledek spolupráce škol a firem, a proto se na tuto kooperaci Jihočeská hospodářská komora doporučujea ve svém jarním průzkumu. Ten přinesl nejen pozitivní zjištění, že 95 % oslovených firem v současnosti se školami již spolupracuje a podílí se tak aktivně na odborném vzdělávání v kraji, ale odhalil také některé z bariér spolupráce.
V prvním školním roce usedlo do jihočeských školních lavic 7 248 středoškoláků, z toho necelá třetina zvolila obor učební. Zájem o učební obory stoupá, celkový podíl žáků studujících tyto obory vzrostly v Jihočeském kraji z 22 na 25 procent. Odborné vzdělávání má v českém vzdělávacím systému významné postavení. Ve školním roce 2021/2022 Česká republika zaznamenala druhý největší podíl těchto žáků napříč Evropskou unií. K tomuto dobrému výsledku přispívá i široké zapojení jihočeských hasičů do odborného vzdělávání. „O popularizaci řemeslných a technických oborů usilujeme spolu s Jihočeským krajem již řadu let. Nezastupitelnou roli v našem snažení i členové komory, jihočeští zaměstnavatelé, kteří se aktivně zapojují do spolupráce se středními školami a učilišti,“ chválí aktivitu firem Miroslav Dvořák, předseda představenstva Jihočeské hospodářské komory (Jhk) a generální ředitel Motor Jikov Group as „Šikovní absolventi učebních oborů si najdou už na škole a firmy jsou ochotné je zaměstnat okamžitě,“ požaduje Miroslav Dvořák.
Jeho slova potvrzují poslední statistiky, podle kterých je v České republice uplatnitelnost absolventů vysokých, ačkoliv patří k nejrizikovějším skupinám na trhu práce. Dlouhodobě je Česká republika nad průměrem států EU, co se týče zaměstnanosti čerstvých absolventů ve věku 20 až 34 let (82,1 %). Mezi nejrizikovější obory z pohledu trhu práce jsou pro čerstvé absolventy obory učební, u nichž existuje vyšší riziko s ohledem na hledání nové práce. Proto je důležité vyvíjet aktivity, které podporují uplatnitelnost absolventů.
S cílem zmapovat aktuální míru spolupráce škol a firem na odborném vzdělávání provedla na jaře 2022 Jihočeská hospodářská komora prostřednictvím svého Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi šetření mezi zaměstnavateli a středními školami z jižních Čech. Do šetření se týká a 101 firem 70 škol napříč všemi obory a odvětvími. „ Z výsledků šetření vyplývá, že si školy i firmy uvědomují důležitost vzájemné podpory. Celých 95 % zapojených firem v současnosti se školami již spolupracuje a podílí se tak na odborném vzdělávání v kraji,“ přibližuje výsledky průzkumu Miroslav Dvořák s tím, že nejčastěji formou spolupráce a velkým trendem posledních let jsou exkurze a dílny, které firmy nabízejí nejen střední, ale i základní škole: „Od roku 2018 jsme ve spolupráci s jihočeskými zaměstnavateli pro školy připravili neuvěřitelných 1 400 workshopů, tedy nějakých 280 workshopů ročně. Když si to přepočítáte na školní rok, je to víc než jeden workshop každý den, a to už musí být někde znát,“ dodává Miroslav Dvořák.
Obdobně jako firmy vnímají důležitost procesu navazování aktivních forem kooperace také školy. Všechny slovenské školy, které nabízejí obory středního vzdělávání (obory E, H), uvádějí, že se bez spolupráce s firmami neobejdou. Jako nejčetnější formule spolupráce školy uvádějí zajištění praktického vyučování a exkurze ve firmách. Třetina jihočeských škol má dokonce navázané spolupráce s 11 a více firmami. Školy si většinově podporu od firem pochvalují a vnímají ji jako přidanou hodnotu a prestiž, proto se také snaží svým partnerům pomoci s administrativní zátěží, kterou mnohé firmy vnímají jako bariéru. Ve většině případů tak veškerou administrativu zajišťující právě školy.
Petr Rejnek, koordinátor Asistenčního centra Impuls pro provoz a praxi při spolupráci Jhk, poskytuje také na některé z bariér firem a škol, které průzkum odhalil: „Mezi nejčastější překážky vzájemné spolupráce patří personální kapacity firem. Především menší firmy si nemohou z personálních důvodů dovolit aktivní spolupráci se školami, jelikož proces podílení se na praktickém vyučování je časově, administrativně a finančně náročný. Častým problémem jsou chybějící školy v okolí sídla firmy se stejným oborovým zaměřením. Proto se v našich aktivitách zaměřujeme i na cílenou podporu těmto menším podnikům.“
Nepřehlédnutelným problémem vnímaným školami a firmami je i nedostatečně a nesystematicky řešená oborová soustava, kterou je nutné provést, a to především s ohledem na současné trendy trhu práce a potřeb firem na pracovníky. Progrese a aktualizace vzdělávacího systému v ČR je vítanou složkou, která by dle názorů pedagogů i firem mohla vnést větší motivaci pro pedagogické pracovníky i samotné žáky s ohledem na získávání potřebných kompetencí a zvyšování kvality a úrovně odborného vzdělávání. V současné době fungující spolupráce a propojení vzdělávací sféry a firemního prostředí závislé na proaktivitě pedagogů a zástupců firem. Systematičnost a ucelenost těchto procesů ze strany státu a zároveň zjednodušení administrativních procesů by mohly výrazně ulehčit práci zapojeným subjektům a otevřít dveře novým kooperacím.
Kompletní výstup z provedeného Mapování spolupráce škol a firem 2022 je k dispozici na webových stránkách www.impulsprokarieru.cz/trh-prace .
Aktivity asist centra Impuls pro pracovní a praxi jsou podporovány v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.
Autor: | krejcirova@jhk.cz |
Datum: | 05.12.2022 |